رابط کاربری در طراحی سایت و بهبود رابط کاربری سایت

رابط کاربری در طراحی سایت و بهبود رابط کاربری سایت

 

کاربری که وارد یک سایت می شود، به سرعت و بر اساس ظاهر یک وب سایت هست که تصمیم به ماندن و یا رفتن به یک وب سایت دیگر می گیرند. طراحی سایت اصولی میتواند به شما حس اعتماد را القا نماید، چیزی که در وب و ارتباط گیری های بدون روابط فیزیکی، نیاز مسلم هر فعالیتی در این چارچوب است. احتمالاً اگر از سیستم های آمارگیری پیشرفته در وب سایت خود استفاده کرده باشید و اصول جلب اعتماد را در طراحی سایت خود رعایت نکرده باشید .

با هم سایت در ارتباط باشید

طراحی سایتبازاریابی اینترنتیبهینه سازی و سئومشاوره طراحی سایت و بازاریابی و تبلیغات اینترنتی

کارشناسان هم سایت در تحقیقاتی که کرده اند متوجه شده اند که طی یک ثانیه اول در مشاهده یک وب سایت، حتی قبل از خواندن یک کلمه از محتوا، نظر کاربر در خصوص کیفیت و قابل اعتماد بودن یک مطلب در ذهنشان شکل می گیرد. بازدید های بسیار کوتاه مدت از یک وب سایت، در حقیقت نمایانگر این موضوع است که طراحی وب سایت شما نتوانسته مخاطب را اغنا کند تا اعتماد او را جلب نماید. امروز میخواهیم راهکارهایی را با هم بررسی نماییم که با رعایت آن بتوان بیشترین جلب اعتماد کاربر در برخورد با وب سایت شما را کسب نماییم.

  • به وعده های خود در طراحی سایت عمل کنید!

خب شاید این ساده ترین راه برای یک طراحی وب و جلب اعتماد کاربرانتان باشد. یک کاربر از شما چه میخواهد؟! اگر قرار است سایت شما تا 5 روز دیگر آماده شود، خب پس باید طراحی سایت شما تا آن زمان تمام شود و آنچه که به کاربرانتان قول داده اید را بتواند مشاهده کند. همیشه سعی کنید به قول هایی که به کاربرانتان میدهید عمل کنید، در خصوص ارائه یک مطلب یا امکانات جدید در سایت، یا ارسال خبرنامه و بسیاری از موارد دیگر که هم به طراحی سایت شما ارتباط دارد و هم در به روز رسانی های آینده محتوایی سایتتان.

رابط کاربری در طراحی سایت و بهبود رابط کاربری سایت

مثلاً یکی از نقاط برجسته کسب اعتماد از کاربر این است که زمانی که قرار است خبرنامه ای را برای کاربرانتان ارسال کنید، هیچ گاه پیام های تبلیغاتی خود را در آن نگنجانید و آن چیزی را به کاربر ارائه کنید که برای آن در سیستم خبرنامه شما عضو شده است.

  • رعایت اصول سازگاری در طراحی سایت

سازگاری در حقیقت روش ارائه مطالب مطابق با نسخه های قبلی و یا سایت های مشابه است که توان یادگیری و یا دوباره یادگیری کمتری از کاربر بخواهد. این به چه معناست ؟! زمانی که یک کاربر با وب سایت قدیمی شما رابطه برقرار کرده، تغییر واسط کاربری به یک رابط کاربری متفاوت، در حقیقت ذهنیت کاربر و استفاده کاربر از سایت شما را با مشکل روبرو میکند.

بهترین روش طراحی سایت این است که ما بدانیم اولاً کاربران ما چگونه احساس راحتی بیشتری میکنند که نیاز کمتری به آموزش در زمان استفاده را داشته باشند و ثانیاً تغییرات مورد نظر را به آهستگی و در طی یک بازه زمانی طولانی مدت در نظر بگیریم تا کاربر بتواند آرام آرام با تغییرات انس بگیرد و یکدفعه دچار سردرگمی در ساختار جدید سایتتان نشود.

این نکته را باید در نسخه های مجزا و یا بازخوردی متفاوت وب سایت خود نیز در نظر بگیرید و سازگاری را رعایت نمایید. به طور مثال طراحی سایت مجزا و یا رسپانسیو برای دیگر گجت ها و نمایش گرهای کوچک باید دارای عناصر و کارکردی شبیه به وب سایت اصلی باشد.

رابط کاربری در طراحی سایت و بهبود رابط کاربری سایت 

  • طراحی وب سایت تمیز باشد!

در اینجا منظور از تمیز بودن این است که شلوغ و پر رنگ و حاشیه نباشد! اگر به دنبال جلب اعتماد بیشتر کاربران سایت خود هستید، سعی کنید تا رعایت اصولی مانند ایجاد فضای خالی در وب سایت، رعایت ترکیب بندی و رنگ بندی متناسب با متون و قابل خوانا بودن محتوای ارائه شده به کاربر را همیشه در نظر داشته باشید.

هیچ گاه کاربرد را فدای زیبایی ظاهری نکنید! ممکن است زمینه کمی با کنتراست پایین تر و نزدیک تر به رنگ متن شما به ظاهر زیبا تر بیاید ولی تا به حال این حالت را با زمانی که تفاوت رنگ زمینه و متن به صورت فاحشی با یکدیگر متفاوت است مقایسه کرده اید ؟! قطعاً کاربران میتوانند از تظاد بیشتر رنگ سیاه متن و سفید زمینه احساس راحتی بیشتری نمایند این در حالی است که در برخی از وب سایت ها، این موضوع فدای زیبایی ظاهری ( سلیقه ای ) یک طراح وب سایت می گردد.

  • زمینه های یکسان در طراحی سایت داشته باشید.

زمینه یکسان اینجا به معنای چارچوب و قالب یکسان در طول وب سایت خود است. اگر یک کاربر در صفحه ای محتوایی را مشاهده مینماید، توقع دارد با عبور به یک صفحه دیگر طی همان قالب قبلی محتوای جدید را مشاهده کند. این چه زمانی برای شما اهمیت بیشتری پیدا میکند ؟! فرض کنید یک کاربر قرار است یک بلیط از سایت شما خریداری کند، در صورتی که صفحه معرفی محصول با خرید محصول و فرآیند های فروش دارای تفاوت های زیادی باشد، اعتماد کاربر به وب سایت رو به کاهش میرود و احتمال نهایی نشدن یک خرید به همان اندازه کاهش پیدا میکند.

حال این موضوع را میتوان در بستر سایت های محتوایی نیز مثال زد. شما همیشه باید در نظر داشته باشید که طراحی وب سایت شما به گونه ای نباشد که مخاطب برای مرور در صفحات شما همواره با یک چینش و ظاهری متفاوت روبرو شود. این در طراحی یک مثال است که میگویند یک صندلی در یک اتاق، یک اتاق در یک خانه، یک خانه در یک محله و یک محله در یک شهر معنا پیدا میکند. این به این معنا است که باید اصول و تناسب همیشه در طراحی از یک قاعده مشخصی پیروی کند و ساختار شکنی های غیر متعارف باعث سردرگمی مخاطب خواهد شد.

  • با صدای خودتان در طراحی سایت صحبت کنید!

همیشه، تقلید و پیروی کردن از دیگران، چیزی است که باعث حس بی اعتمادی به کاربر می گردد. شما حتماً دیده اید تجارت هایی را که از سعی میکنند خود را چه از نظر نام و عنوان و چه از نظر ظاهر شبیه رقبای موفقشان نمایند، نمونه زنده آن، سوهان حاج حسین و پسران! که در شهر قم، زبان زد شده است. در حقیقت این کار چیزی که در ذهن کاربراتان القا میکند یک تقلب است! این یعنی اینکه شما در جلب اعتماد کاربر خود موفق نبوده اید. بیشتر کارفرماها دوست دارند که طراحی وب سایتی شبیه به وب سایت های رقیب خود داشته باشد، این حرفه طراح وب سایت است که بتواند او را از خطرهای ایجاد شده برای ایجاد حس اعتماد کاربرانشان متوجه سازد.

  • سایت را برای کاربران طراحی کنید، نه موتورهای جستجو

افراط در سئو ،  چیزی است که محبوبیت و القای حس اعتماد یک کاربر را خدشه دار میکند. سئو در طراحی سایت، نقش بزرگی را ایفا میکند، اینکه کدهای سایت به چه صورتی در سایت نمایش درآیند، کلمات کلیدی چگونه لینک شوند، تعداد استفاده از المان های مورد نیاز در هر صفحه و بسیاری از موارد دیگر هستند که در زمان طراحی سایت باید در سئو در نظر گرفته شود. اگر در این میان کاربر را فرآموش کرده باشید، تمام سعی خود را برای جلب اعتماد موتور جستجو به سایت خود به کارگرفته اید و این به معنای جلب اعتماد کاربر نیست! کاربر با درک اینکه شما توانسته اید به موتورهای جستجو در اعلام نتایجش کلک بزنید و رتبه خود را در کلمات کلیدی که فقط برای جذب بازدید کننده به وب سایت شما در نظر گرفته شده و محتوای مورد جستجو را به درستی ارائه نمیکند، حس بی اعتمادی نسبت به سایت شما پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه این روش ها در بلند مدت، توسط موتورهای جستجو شناسایی میشوند و هر آنچه یک شبه به دست آورده اید، یک شبه از دست خواهید داد.

رابط کاربری در طراحی سایت و بهبود رابط کاربری سایت

  • انجام تغییرات به صورت آهسته در طراحی سایت

انسان به صورت معمول، از تغییرات ناگهانی دچار شک و تردید میگردد، حتی بعضاً در صورتی که این تغییرات برای خود انسان شناخته شده نباشد، یک حس درونی به او دست میدهد که باعث از دست رفتن اعتمادش نسبت به آن معلول میگردد. مثال جالب این عنوان، یک آزمایش است که در آن مهمانان یک هتل با مراجعه به پذیرش، با فردی در خصوص چگونگی اجاره اتاق صحبت میکنند، پس از چند کلام صحبت، مهماندار خودکار خود را به زمین می اندازد و زمانی که به زمین مینشیند تا آن را بردارد، فرد دیگری با ظاهری متفاوت خودکار به دست از پشت میز مهماندار بلند میگردد و به ادامه بحث با مهمانان هتل می پردازد. در اکثر موارد افراد متوجه این تغییر فرد نمی گردند و آن را ابراز نمیکنند ولی به صورت مشخصی حس گنگ و ناشناخته ای در ظاهرشان پدیدار میشود. این در حقیقت همان چیزی است که در طراحی سایت با تغییرات مدام، پیاپی و متنوع رخ میدهد. کاربر شما در هنگام مراجعه به وب سایتتان، میخواهد از رویکرد منطقی تغییرات که برای او قابل درک، تشخیص و دارای روندی آهسته باشد برخوردار گردد، پس سعی کنید به کاربران خود القا کنید که شما همان کسی هستید که در صفحه قبل هم بودید !

  • طراحی سایت مطابق با تمایلات کاربر

هیچ انسانی دوست ندارد متوجه شود که فریب خورده است و یا مجبور به انجام کاری شود که نمیخواهد. اگر شما در ابتدای یک صفحه یک پاپ آپ تبلیغاتی در نظر گرفتید، در حقیقت به صورت مشخصی خواسته اید آن چیزی که خودتان میخواهید را به زور به کاربر نشان دهید! این حس خوبی برای کاربر ایجاد نمیکند. یا مثلاً اگر قرار است که با فروش این فایل، نیازمندی هایی از کاربر را برطرف سازید ولی این فایل حاوی آن نیازمندی ها نیست، مصداق اصلی تقلب در سایت را پدید آورده اید. با کاربران خود صادق باشید، همان چیزی را ارائه کنید که میگویید، همان چیزی را بسازید که کاربر میخواهد تا حس اعتماد کاربر را نسبت به خود زنده نگاه دارید.

  • فرآیند های سایت را ساده طراحی کنید، نا ساده لوحانه!

همیشه توجه کنید، طراحی سایتی که بتواند به سادگی و با کمترین فرآیند های کاری به مخاطب آن چیزی که باید را ارائه کند، این نیست که شما کاربر را احمق فرض کنید! توضیح واضحات، بیشتر از اینکه کارکرد مثبتی داشته باشد، باعث ایجاد حس توهین به کاربر شما خواهد شد. سعی کنید مواردی را که کاربر خود میتواند به سادگی کشف نماید را برای کاربر نگاه دارید تا لذت درک و کشف آن را کسب نماید. اینکه در تمام صفحات و فرآیند های کاری شما بخواهید توضیحات اضافه ای درج کنید مسئله خوبی در حذب اعتماد کاربر نخواهد بود .

  • در شخصی سازی مطابق با تمایلات کاربر زیاده روی نکنید!

چیزی که امروزه در جدیدترین مقالات علمی طراحی سایت مشاهده میشود، فرآیند های تشخیص خودکار سلایق کاربر از طریق بازخوردهای کار با یک وب سایت است که مطابق با آن بتوان به ارائه محتوا و یا شکل ظاهری یک وب سایت پرداخت. در درجه اول به نظر ایده بسیار جالب و کاربردی می آید، اما همیشه یک نقطه بحرانی همراه خود خواهد داشت و آن این است که تا چه زمانی و چه مقداری از چه اطلاعاتی را میتوان از کاربر جمع آوری نمود که به او حس ورود به حریم خصوصی و ردیابی او را ندهد .

رابط کاربری در طراحی سایت و بهبود رابط کاربری سایت 

 هم سایت ارائه دهنده کلیه خدمات طراحی سایت و طراحی وب و طراحی سایت و مشاوره طراحی سایت است.

رابط کاربری در طراحی سایت و بهبود رابط کاربری سایتپیش بینی مهم موتور جستجو در سال 2017چگونه در بازاریابی اینترنتی موفق باشیمپیش بینی مهم موتور جستجو در سال 2017چگونه در بازاریابی اینترنتی موفق باشیم

Rate this blog entry:

درباره هم سایت

هم سایت طراحی سایت و مشاوره طراحی وب و بهینه سازی صفحات وب و مشاوره بازاریابی آنلاین و تبلیغات آنلاین. 

ارتباط با ما

شماره تماس: 66404595 021   66498167 021

ایمیل: info@hamsite.ir

ساعت کاری: شنبه تا پنج شنبه 9:00-19:00

آدرس: تهران -ب لوار کشاورز - خیابان وصال شیرازی - بزرگمهر غربی - پلاک ۲۴ - واحد ۹

عضویت در خبرنامه