14 دلیلی فرار و ترک مخاطین و کاربران از وب سایت ها

یکی از اصول مهم بازاریابی ، اجتناب از آزردن مشتریان است. پس با این وجود چرا برخی از وب سایت ها همچنان پر از عناصری هستند که تاسف بازدیدکنندگان را برمی‌انگیزند؟ شاید یکی از دلایل آن، شور و هیجان محض و بیش‌از حد در در طراحی وب‌سایت و در نتیجه نادیده گرفتن تجربه کاربری باشد. یک تجربه کاربری ضعیف نیز باعث افزایش میزان رها شدن صفحات وب‌سایت و کاهش یافتن تعداد بازدیدکنندگان خواهد شد. در نتیجه وب‌سایت شما جایگاه خود را در لیست موتور‌های جست‌و‌جو نیز از دست می‌دهند و همه‌چیز به هم می‌ریزد.
برای جلوگیری از چنین فاجعه‌ای، تیم هم سایت ، ۱۴ عنصر از آزاردهنده‌ترین عناصری که ممکن است در یک وب‌سایت وجود داشته باشند را به شما معرفی می کند تا چه به‌صورت آگاهانه و چه به‌صورت سهوی، از آن‌ها پرهیز کنید.

 

با هم سایت در ارتباط باشید

طراحی سایتبازاریابی اینترنتیبهینه سازی و سئومشاوره طراحی سایت و بازاریابی و تبلیغات اینترنتی

۱۴ دلیلی که باعث فرار از وب‌ سایت شما می‌شود.

 

  • بارگذاری آن تا بی‌نهایت طول بیانجامد

دامنه توجه کوتاه ما نه‌تنها باعث می‌شود که در طول روز چند صد بار گوشی خود را چک کنیم، بلکه باعث می‌شود که برای بارگذاری وب‌سایت‌ها نیز ناشکیبا باشیم. تحقیقات نشان می‌دهد که ۴۷% از مشتریان انتظار دارند که وب‌سایت‌ها در کمتر از ۲ ثانیه بارگذاری شوند و ۴۰% مشتریان درصورتی‌که بارگذاری بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، آن وب‌سایت را ترک می‌کنند. حتی یک تأخیر یک‌ثانیه‌ای نیز باعث از دست رفتن ۱۶% از مخاطبان می‌شود.
طولانی شدن بارگذاری وب‌سایت باعث از دست رفتن مخاطبان و درک کمتر آن‌ها از برند شما می‌شود. به‌خصوص کاربرانی که با گوشی‌های خود وب‌گردی می‌کنند و سرعت اینترنت کمتری نسبت به سایرین دارند. اما جالب است بدانید که با طولانی شدن مدت بارگذاری، کاربران به‌جای سرزنش ارائه‌کنندگان سرویس اینترنت، تولیدکنندگان محتوای سایت را متهم می‌کنند.
اما اگر تمایل دارید که مشتریان وب‌سایت شما را رها نکنند، باید بهینه‌سازی سرعت بارگذاری وب‌سایت را در اولویت‌های خود قرار دهید. عوامل متعددی ازجمله اندازه تصاویر، کد‌ها، ویدئو‌ها و… در سرعت بارگذاری وب‌سایت تأثیر دارند.

 

  • برای گوشی‌های موبایل بهینه نباشد

آیا تاکنون برایتان پیش‌آمده که در هنگام وب‌گردی با گوشی‌های همراه، برای خواندن محتوا مجبور به پیمایش عمودی و افقی باشید؟ و یا برای کلیک بر روی دکمه‌ای، بر روی صفحه زوم کنید؟ این‌ها نمونه‌ای از تجربه کاربری ضعیف در بهینه‌سازی گوشی‌های هوشمند هستند.
گوگل در سال ۲۰۱۵ با به‌روزرسانی الگوریتم خود، مجازات بزرگی را برای گوشی‌هایی موبایل پسند نبودند، در نظر گرفت. یکی از دلایل این تصمیم، تغیر کاربری مخاطبان از دسکتاپ‌ها به گوشی‌های همراه است. درنتیجه اگر وب‌سایت شما کاربرپسند نباشد، باید انتظار کاهش ترافیک عظیمی را داشته باشید. درنتیجه برای حظ موقعیت خود در موتور‌های جست‌و‌جو و در دید کاربران، وب‌سایت خود را کاربرپسند کنید.

 

  • پیشنهادات ضعیفی برای ناوبری دارد

زمانی که مخاطبی وارد وب‌سایت شما می‌دهد، باید چه‌کاری انجام دهد؟ به چه صفحه‌ای رجوع کند؟ شما چگونه وی را راهنمایی می‌کنید؟ شاید به نظر عجیب برسد اما تا سال ۲۰۱۳، ۸۰% از وب‌سایت‌های کسب‌و‌کار‌های B2B فاقد دکمه فراخوان عمل مناسبی بودند. درنتیجه مشتریان نتوانسته بودند که نیاز‌های خود را برطرف کنند و وب‌سایت را ترک کرده بودند. در وب‌سایت‌ها شما نمی‌توانید از طریق مردم محلی، آدرس مکان موردنظر خود را جویا شوید!


یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های وب‌سایت، وجود دکمه فراخوان عمل واضحی است که با متنی آشکار، قدم بعدی را به مشتریان پیشنهاد می‌کند. قدم بعدی می‌تواند عضویت در وبلاگ، تماشای یک ویدئو و یا هر چیز دیگری باشد.

  • این صفحات پاپ-آپ مزاحم و فراوان…

پاپ-آپ‌های زیاد که حواس خوانندگان را از مطلب اصلی پرت می‌کنند، بیش‌ازاندازه مزاحم هستند؛ به‌خصوص هنگامی‌که توسط یک دکمه فراخوان عمل قلابی به وجود آمده باشند. اگر قصد استفاده از این صفحات را دارید، به موارد زیر دقت کنید:

  • از آن‌ها در حد اعتدال استفاده کنید تا موجب حواس‌پرتی کاربران نشود.
  • با توجه به مرحله‌ای که کاربران در آن قرار دارند، از این صفحات به‌صورت هوشمند استفاده کنید.
  • برای اطلاع از میزان اثربخشی آن‌ها، هرازگاهی میزان کلیک‌های انجام‌شده و یا میزان آزاردهنده بودن آن‌ها را چک کنید. برای این کار می‌توانید از ابزار مختلفی استفاده کنید و یا به انجام یک تست A/B بپردازید.
  • محتوای جذابی برای آن‌ها انتخاب کنید و این حق را برای کاربران قائل شوید که در صورت عدم نیاز به آن‌ها، به‌آسانی از آن چشم‌پوشی کنند.

یکی از مناسب‌ترین جایگزین‌ها برای صفحات پاپ-آپ، استفاده از اسلایدرها در بالای صفحات است. اسلایدرها به میزان کمتری باعث آزار مخاطبان می‌شوند، اطلاعات بیشتری به آن‌ها می‌دهند و حواسشان را پرت نمی‌کنند.

 

14 دلیل و دلایل فرار و ترک کاربران و مخاطبین و وب سایت

  • محتوای متعدد چند‌رسانه‌ای که به‌صورت خودکار پخش می‌شوند

شخصی در محیط آرام و ساکتی در حال انجام امور و وب‌گردی است که ناگهان بدون این‌که دکمه پخش را فشار داده باشد، آهنگی با صدای بلند شروع به نواختن می‌کند! اگر شما به‌جای این شخص بودید، چه حسی داشتید؟ یکی از راه‌حل‌ها بستن بلندگوی دستگاه است، اما بستن صفحه وب‌سایت به‌مراتب آسان‌تر از این کار است! با این‌که فیس‌بوک و توییتر ویدئو‌ها را به‌صورت خودکار پخش می‌کنند، اما تا زمانی که کاربران نخواهند این ویدئو‌ها بی‌صدا باقی می‌مانند.
برای احترام گذاشتن به کاربران، اجازه دهید که آن‌ها به‌دلخواه خود شروع به پخش محتوای چندرسانه‌ای کنند و یا حداقل آن‌ها را به‌صورت بی‌صدا پخش‌کنید.

 

  • دارای انیمیشن‌های گیج‌کننده باشد

احتمالاً تاکنون می‌دانید که برای نگه‌داشتن کاربران در وب‌سایت، تنها ۳ ثانیه زمان دارید. هرچند که ویدئو‌ها، انمیشن‌ها و فایل‌های فلش به نظر جذاب می‌رسند، اما اگر بیش‌ازحد شلوغ و گیج‌کننده باشند ممکن است که حواس کاربران را پرت کرده و آن‌ها را آزار دهند. اگر قصد استفاده از انیمیشن را دارید، همانند مثال پایین آن را به سادگی هرچه تمامتر طراحی کنید.

 

  • یک فرم تماس، ولی بدون هیچ‌گونه اطلاعات اضافی

یک فرم “تماس با ما” روش مناسبی برای جذب مشترکین ایمیلی است، اما بااین‌وجود ارزش از دست دادن مخاطبانتان را ندارد. گاهی مخاطبانتان تنها نیاز به پاسخ برای یک سؤال و مسئله را دارند. در این صورت لزومی ندارد که برای ارتباط با شما، مجبور به پر کردن یک فرم طولانی شوند. با ارائه اطلاعاتی از قبیل ایمیل، آدرس تلفن و … این امکان را به مشتریان بدهید که بدون هیچ‌گونه دشواری، با شما ارتباط برقرار کنند.

 

  • وب‌سایت به‌خوبی فعالیت‌های شرکت شما را شرح ندهد

اگر صفحه “درباره ما” وب‌سایت شما به‌خوبی طراحی و استفاده‌نشده باشد، مخاطبان برای کسب اطلاعات بیشتر از شما و برند شما باید مدت زیادی در صفحات وب‌سایت به جست‌و‌جو مشغول باشند. این کار بیش ازآنچه فکرش را می‌کنید خسته‌کننده است. یک صفحه وب مناسب به‌خوبی در مورد چیزی که می‌خواهد شرح می‌دهد. اگر شما کسب‌و‌کار شناخته‌شده‌ای داشته باشید، ممکن است با این چالش روبه‌رو نشوید. اما برای کسب‌و‌کار‌های کوچک، وب‌سایت در حکم یک معرفی کننده مستقیم برای مخاطبان خواهد بود.

 

  • محتوای بی‌ارتباط به کلید‌واژه‌ها

در اوایل سال ۲۰۰۰ وب‌سایت‌ها پر از متونی بودند که صرفاً برای دربگیری پاراگراف‌ها ایجادشده‌ بودند و نه مخاطبان! متأسفانه بعد از گذشت سال‌ها و اصلاحات انجام‌شده در الگوریتم گوگل، عده‌ای از وب‌سایت‌ها باز هم‌چنین اشتباهی را مرتکب می‌شوند. کلیدواژه‌ها یکی از بهترین روش‌های بهینه‌سازی موتور‌های جست‌و‌جو هستند، بااین‌وجود اگر مطلب شما حاوی این کلیدواژه‌ها نباشد، گوگل به‌شدت شما را جریمه می‌کند. همچنین وجود کلیدواژه بی‌ارتباط به متن، باعث به وجود آمدن تجربه کاربری نامناسب می‌شود.

 

  • عدم وجود دکمه‌های شبکه‌های اجتماعی در کنار مطالب

اگر هدف شما نوشتن برای انسان‌ها (و نه صرفاً موتور‌های جست‌و‌جو) باشد، قطعاً مطالب جذابی خواهید داشت و کاربران برای به اشتراک‌گذاری آن‌ها علاقه نشان خواهند داد. برای همین ممکن است که کاربران دائماً از بالا تا پایین مطلب را برای یافتن دکمه به اشتراک‌گذاری پیمایش کنند و پس از مدتی به این نتیجه برسند که اصلاً چنین امکانی در وب‌سایت شما وجود ندارد!
دکمه شبکه‌های اجتماعی، به اشتراک‌گذاری مطالب شما را آسان‌تر می‌کند و کاربران را از کپی و پیست کردن مد URL مطلب شما بی‌نیاز می‌کند. به اشتراک بیشتر به این معنی است که افراد بیشتری مطلب شما را خواهند دید و درنتیجه میزان ترافیک و رتبه شما در موتور‌های جست‌و‌جو به میزان شگفت‌انگیزی بهبود خواهد یافت.

 

  • عدم وجود وبلاگ برای وب‌سایت

اگر شما برای وب‌سایت خود وبلاگی راه‌اندازی نکرده‌اید، باید بدانید که فرصت بسیار مناسبی را برای ارائه اطلاعات فراوان و مهمی به مشتریان و همچنین جایگاه واقعی خود در موتور‌های جست‌و‌جو را ازدست‌داده‌اید. این روز‌ها مشتریان برای رفع نیاز‌های خود به تحقیق و پژوهش در میان مطالب مختلفی می‌پردازند. اگر مطالب وبلاگ شما بتواند پاسخگوی سؤالات آن‌ها باشد، قطعاً علاقه‌مند خواهند شد تا به وب‌سایت اصلی شما نیز مراجعه کنند و به دلیل کمکی که به آن‌ها کرده‌اید، اعتماد بیشتری به شما و محصولاتتان خواهند داشت.

 

  • عناوین مطالب با محتوای آن‌ها بی‌ارتباط باشند

اگر شما یک تولیدکننده محتوا هستید، قطعاً از اهمیت عناوین و تیتر‌های مناسب آگاهی دارید. تیتر‌های جذاب یکی از اصلی‌ترین دلایل رجوع مخاطبان به محتوای شما هستند. اما اگر این تیتر‌ها با خود محتوا ارتباط مستقیمی نداشته باشند، کاربران آزرده‌خاطر شده و ممکن است که وب‌سایت شما را برای همیشه رها کنند.

 

  • متن دکمه فراخوان عمل با پیشنهاد آن همخوانی نداشته باشد

در راستای مورد قبلی، متن دکمه فراخوان عمل شما نیز باید با اصل پیشنهاد آن همخوانی داشته باشد. برای مثال اگر شما پیشنهاد یک تخفیف ۵۰ درصدی را می‌دهید، کاربران انتظار نخواهند داشت که پس از کلیک بر روی این دکمه با عبارت “تخفیف برای خرید‌های بیش از … قیمت ممکن خواهد بود” مواجه شوند. این عمل نه‌تنها به‌نوعی توهین به مخاطبان محسوب می‌شود، بلکه باعث ضربه زدن به برند خودتان نیز خواهد شد.

 

  • وب‌سایت حاوی لینک‌های داخلی غیر کاربرپسند باشد

لینک‌های داخلی در صورت استفاده صحیح، می‌توانند بسیار مفید واقع شوند. آن‌ها نه‌تنها باعث می‌شوند که کاربران از مطالب دیگر مرتبط با آن مطلب باخبر شوند، بلکه سئو و میزان ترافیک وب‌سایت را نیز بسیار بهبود می‌بخشند. اما بعضی از وب‌سایت‌ها توسط همین لینک‌ها کاربران را به مطالب نامربوطی انتقال داده و یا بر روی عبارات عجیب و بی‌ربطی لینک ایجاد می‌کنند. درنتیجه این گزینه تأثیر کاملاً منفی بر روی وب‌سایت گذاشته و تجربه کاربری را به‌شدت کاهش می‌دهند. همچنین فراموش نکنید که لینک‌های دیگر را در تب‌های دیگری از ویندوز اجرا کنید. زیرا ممکن است کاربران در هنگام کلیک بر روی آن لینک، هنوز به انتهای آن مطلب نرسیده باشند.

14 دلیل اصلی ترک و فرار کاربر ان و مخاطبن از وب سایت شما

پیش بینی مهم موتور جستجو در سال 2017چگونه در بازاریابی اینترنتی موفق باشیمنکات بسیار مهم بهینه سازی و سئو وب سایت 

 

Rate this blog entry:

درباره هم سایت

هم سایت طراحی سایت و مشاوره طراحی وب و بهینه سازی صفحات وب و مشاوره بازاریابی آنلاین و تبلیغات آنلاین. 

ارتباط با ما

شماره تماس: 66404595 021   66498167 021

ایمیل: info@hamsite.ir

ساعت کاری: شنبه تا پنج شنبه 9:00-19:00

 

عضویت در خبرنامه